Q Society

Marginalizare comunității LGBT în Iași – o scurtă analiză

Introducere

Marginalizarea este un fenomen des întâlnit în România și în lume, pentru că ne aflăm într-o perioadă a evoluției societății noastre în care oamenii diferiți sunt adesea priviți ca o influență negativă asupra comunității. Frica de schimbare, de a accepta ceva sau pe cineva nou, de a nu fi privit la rându-i ca pe un ciudat îl face pe omul care nu este obișnuit cu o diversitatea unei comunități să excludă și să respingă. El caută acest sentiment și la alți membri “normali”, la fel ca el, pentru a-și confirma nesiguranța, contribuind așadar la fenomenul nociv de marginalizare în masă a unei minorități.

 

În România, marginalizarea este întâlnită peste tot. Educația formală stă în primul rând la baza formării unor principii morale pozitive dar și negative. De câte ori ați văzut la școală un coleg care a fost marginalizat din cauza greutății sale? De câte ori nu ați vrut să includeți pe cineva în grupul vostru de prieteni pentru că vorbea stâlcit sau făcea parte dintr-o minoritate națională? Problema marginalizării pornește de la școală și ne urmărește peste tot după ce o absolvim. Cu toții am fost marginalizați măcar o dată iar criteriul pentru care am fost excluși dintr-un grup sau ni s-a refuzat un serviciu ni s-a părut poate ciudat și nedrept.

 

Atunci când își exprimă sexualitatea și identitatea într-un mod deschis și poate vizibil, persoanele din comunitatea LGBTQI+ vor fi marginalizate din păcate, mai mult sau mai puțin, din cauză că sexualitatea lor nu este una standard, așa cum ni s-a prezentat la școală sau de către familie și prieteni. În teorie, respectul față de ceilalți trebuie să fi o valoare fundamentală pentru orice stat laic precum România. Nu contează că ești român sau chinez, heterosexual sau homosexual, fiecare dintre noi are niște caracteristici unice. Atât timp cât cineva nu este pus în pericol sau nu sunt îngrădite libertăți, nu ar trebui să existe îngrijorări și acțiuni concrete contra unui grup minoritar. 

 

Q Society, un grup de inițiativă din Iași, are un interes principal de a face comunitatea locală mai relaxată, deschisă și cosmopolită. Stoparea marginalizării ieșenilor și ieșencelor este un prioritate pentru un Iași mai bun, educat și european. Un oraș cu o istorie de peste 600 de ani, capitala Moldovei istorice este un oraș mare, universitar și un pol economic important al regiunii. Făcând abstracție de existența unor cartiere rău famate sau a grupurilor ultra-religioase și ultranaționaliste, Iași este un oraș deschis, tânăr și cu potențial. Ieșenii care s-au născut aici, au fost educați în oraș și care au trăit o mare parte din viață aici, sunt mai deschiși la minte față de schimbări sau lucruri ieșite din comun, în ciuda mitului că este orașul religios al României. Trei factori însă contribuie la marginalizarea comunității LGBTQI+ în Iași: educația, religiozitatea oarbă și numărul mare de oameni care sunt complet nepăsători față de oraș.

Cei trei factori: educația, religiozitatea oarbă și comunitatea sedentară

Vom discuta pe scurt acești trei mari factori iar apoi vom trece la câteva povestiri despre cum unii ieșeni au fost marginalizați. 

Deși rolul educației în combaterea marginalizării a fost prezentat parțial mai sus, este important să analizăm și Iașiul din acest punct de vedere. La nivel național, Iașiul este un oraș de top din punct de vedere universitar și pre-universitar. Avem elevi și studenți buni, chiar dacă din păcate o parte dintre aceștia părăsesc orașul după absolvire. Educația însă nu este reprezentată doar de ceea ce înveți la școală. Să fii “educat” înseamnă adesea să fii și “inteligent” iar definiția inteligenței o știm cu toții: “capacitatea unui individ de a se adapta schimbării”. Astfel, un om este inteligent atunci când este capabil să își modifice rapid comportamentul în funcție de schimbările din mediu și sa găsească soluții eficiente la situațiile din viața de zi cu zi (practice, sociale și funcționale) cu care se confrunta. Reprezintă comunitatea LGBTQI+ o problemă pentru un individ inteligent? Nu, pentru că o persoană din această minoritate nu îi afectează existența zilnică în nici un fel. Problema educației ieșene și românești este că la noi nu există educație sexuală iar homofobia se naște mai mult din neștiință și valori religioase morale care nu mai sunt conforme cu secolul în care trăim. 
 
Continuând pe aceași tema, un alt factor important care duce la marginalizarea comunității LGBTQI+ este religiozitatea oarbă. Subiectul este unul vechi: faptul că românii se declară la nivel național religioși însă nu frecventează des biserica, nu știu valorile de bază ale creștinismului și nu au citit niciodată Biblia. Deși se consideră creștini ortodocși, o mare parte din români nu îndeplinesc criteriile pentru un creștin bun. Dacă nu sună cunoscut, voi da un exemplu din școală/universitate. Nu este suficient să faci exercițiile la matematică orbește și să primești o notă bună de la profesor și să fii lăudat de colegi dacă tu nu știi teoria. Nu ești un matematician bun ci ai făcut ceva orbește. Religia promovează iubirea, respectul și compasiunea pe lângă altele. Dacă un om urmărește orbește o carte sau un reprezentant al comunității, poate uita de aceste valori fundamentale. Există gay creștini pentru că, la fel cum pentru mulți alții, ei cred că pot fi iubiți de Dumnezeu pentru ceea ce sunt ca oameni. Faptul că o singură carte care nu a fost editată conform principiilor sociale din secolul nostru spune un lucru oribil despre homosexuali poate pune pe gânduri orice persoană inteligentă. Biblia are adesea contraziceri dar mulți creștini aleg să creadă ceea ce vor. Uneori se sar cu vederea pasaje despre sex sau divorț. Am întâlnit recent o doamnă homofobă, recent divorțată pentru că nu se mai înțelegea cu soțul ei alcoolic.  Doamna respectivă a comis un păcat conform Bibliei. Iisus afirmă că singurul motiv întemeiat pentru divorț este reprezentat de relațiile sexuale nepermise (Matei 5:32). Așadar, religiozitatea adaptată societății noastre moderne este un lucru esențial pentru ieșeni care cred în Dumnezeu și într-o viață de apoi. Altfel, riscă să rămână ancorați într-un trecut lipsit de empatie și chiar să devină ipocriți. Chiar și Papa Francisc, reprezentantul a 1.3 miliarde de catolici, a pledat în luna Octombrie 2020 pentru uniunea civilă pentru persoane de același sex. Papa Francisc a fost și la noi, în Iași, pe 2 Iunie 2019. Acesta este un semnal atât pentru ortodocși cât și pentru ceilalți ieșeni religioși: dacă Vaticanul au considerat că Iașiul merită o expunere internațională pentru că este un oraș al religiei și iubirii față de ceilalți, atunci și noi trebuie să luăm aminte că trăim într-o lume modernă, în care “Nimeni nu ar trebui să fie exclus, sau să fie nefericit din cauza asta” (Papa Francisc).
 
Ultimul factor care facilitează marginalizarea comunității LGBTQI+ în Iași este comunitatea ieșeană sedentară. Mitul că moldovenii ar fi leneși nu poate fi mai fals. Totuși, o mare parte din ieșeni nu își cunosc orașul și istoria sa și nu contribuie la comunitatea locală. Acest fenomen este des întâlnit în orașele mari, pentru că populația este mereu grăbită, atentă numai la propriile-i probleme. Conform mai multor studii care se vor regăsi în secțiunea de referințe a acestui articol, oamenii implicați în comunitate au un nivel de inteligență mai ridicat. Un grad de inteligență mai ridicat înseamnă că aceștia sunt mai puțini predispuși să marginalizeze o minoritate. Lucrând în echipă, înțelegând nevoile altora, contribuind la o lume mai bună, aceștia vor înțelege ca nu contează cum te-ai născut sau ce preferințe ai ci mai degrabă cine ești și ce știi să faci. Există și oameni implicați în organizații care au la bază valori religioase. Dacă vectorul religiozității oarbe este scos din mecanismul de empatie al acestora, indiferent de organizație sau grup, ei vor accepta și înțelege persoanele LGBTQI+ într-o măsură mult mai mare.

Povești despre marginalizare

Bogdan:

Eram în Parcul Expoziției din Iași la un magazin. Așteptam să ajung la vânzător ca să pot comanda. Intre timp la 10-15m distanță de mine erau 4 fete cu vârsta până-n 17 ani. Doua din ele erau împreună, se țineau de mana și se sărutau. Văzând asta angajatul a rămas șocat și a început sa le certe și discrimineze. O doamnă le-a sărit fetelor în apărare și vânzătorul a început să o înjure atât pe ea cât și pe fete. Spunea că țara asta se duce pe râpă, bărbații se iubesc cu bărbații și femeile cu femeile. Fetele au plecat dezamăgite iar eu am plecat supărat că există situații din astea într-un Iași civilizat. 

Tudor: 

Am fost acum câteva luni să mă testez de HIV la stat. Acest lucru este perfect normal dar aparent nu și pentru tipii gay, conform unei doctorițe. Eram destul de stresat că s-ar putea să fi făcut o greșeală pe care să o regret toată viața iar doctorița cu care vorbisem nu m-a ajutat deloc. Mi-a spus că așa îmi trebuie dacă mă culc cu tipi. Că sexul e doar între o fată și un băiat. Că data viitoare când vin, speră sa nu mai vin din cauză ca am făcut sex cu un tip. Vă dați seama că numai de asta nu aveam nevoie în acel moment. Mă uram și pe mine dar și pe ea. Evident că am raportat-o la administrație și m-am plâns despre asta psihologului. 

Radu: 

Începutul clasei a 12-a… trecuse vreo luna cred. Aflasem ca toti colegii de clasa stiau de mine. Nu am avut reticente prea multe din partea lor. Au existat cativa baieti care au refuzat sa dea mana cu mine sub forma de salut. Insa dupa un timp, nu au mai avut acest comportament. Eram aceeasi persoana.

Insa exista o colega care mereu vorbea despre mine, prea mult si prea multe. Intr-o zi cand ea se adresase cu ”uite-o si pe proasta aia” catre o colega de echipa, nu m-am putut abtine si i-am spus: ”te uiti la tine?”. 

Ăsta a fost momentul cand bomba a explodat. Ce era la gura ei… ”ca du-te si te fute cu gay-ii tai, ca luati copii si ii maltratam si violam, ca esti o panarama”. Eu eram panarama, eu eram personajul negativ. Tot felul de jigniri de genul. 

Am plans in ziua aia. A fost ceva ce vedeam doar pe YouTube. Nu era ceva de asteptat. In fine, colegii au vorbit cu ea, tot ea a iesit prost atat in fata clasei, cat si in fata dirigintelui.

Erica:

Recent am apelat la serviciile medicale, ale clinicii, cu care compania la care lucrez este asociata. Totul a mers minunat pana am oferit actul de identitate, Contextul fiind ca eu sunt o femeie transgender, care inca nu si-a schimbat genul si numele in buletin. Au inceput cu priviri lungi, apoi mi-au amanat programarea, desigur ca am tinut cont si am luat masurile necesare. Ca si orice alta persoana din tara noastra, o parte din banutii mei se duc la aceasta clinica. Si cred ca este de-a dreptul inacceptabil, sa experimentez acest lucru  doar pentru ca sunt o femeie transgender.

Tudor:

Eram in anul 1, mama încă nu știa de sexualitatea mea. Ne uitam amândoi la televizor si vedeam un domn care era pro LGBT si susținea la o televiziune publica drepturile la căsătorie pentru comunitate. Mama era lăsată rece de acest lucru, iar eu încercam sa ii explic faptul ca pentru mine contează mai mult prietenii din jur decat orice relație sau căsătorie. Cumva mama nu era de acord cu acest lucru si am ajuns cumva sa ii mărturisesc ca prefer si băieții si fetele, însă nu am avut curaj sa ii spun ca am avut o relație cu un tip pana atunci. După am ajuns sa ne certam si sa imi spună ca de acum inainte nu mai sunt fiul ei. Asta m-a traumatizat foarte mult, mi-am schimbat buletinul cu adresa pe un alt oraș si m-am mutat la cămin. De atunci m-am îndepărtat foarte mult de familie, m-am si mutat din Iași in Craiova acum doi ani. A trecut mult timp de la incident, iar eu cu mama suntem Ok acum, însă nu discutam de relații, sau daca mi-am găsit vreo fata, si trauma încă a rămas acolo, chiar daca nu ma mai afectează foarte mult.

Articole academice despre marginalizare, inteligență și LGBT care au stat la baza acestui articol:

https://www.researchgate.net/publication/329329661_Emotional_Intelligence_Growth_Through_Volunteering_with_Language_Teaching_Associations

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289614001287

https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/wflr54&div=39&id=&page=

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00918369.2013.760321

https://www.researchgate.net/publication/282487681_Intelligence_religiosity_and_homosexuality_non-acceptance_Empirical_evidence

https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-biosocial-science/article/intelligence-and-homosexuality/E07585DD50D9924C677EFC7B6060AB0A

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *